Monday 20 June 2011

Surah 111 : Al-Lahab (Gejolak Api)

Pengenalan

Surah ini dinamakan dengan ‘Al-Lahab’ (Gejolak Api) berdasarkan perkataan ‘Lahab’ yang terdapat pada ayat pertama dan ketiga di dalam surah ini. Nama lain bagi surah ini yang sering juga digunakan ialah ‘Al-Masad’, sempena perkataan ‘Masad’ (sabut yang dipintal) yang terdapat di akhir surah. Surah Al-Lahab terdiri dari 5 ayat. Ia berupa surah Makkiyah, surah yang diturunkan di Mekah. 


Pengertian

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

(1)   Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan dia benar-benar binasa.

(2)   Tidak berguna baginya hartanya dan apa-apa yang dia usahakan.

(3)   Kelak dia akan memasuki api yang bergejolak (neraka).

(4)   Dan isterinya, pembawa kayu api.

(5)   Di lehernya ada tali dari sabut yang dipintal.


Pengajaran

1.   Abu Lahab merupakan satu-satunya musuh Islam di zaman Nabi Muhammad s.a.w. yang disebutkan namanya dalam Al-Quran. Nama sebenarnya ialah Abdul Uzza bin Abdul Muttalib, bapa saudara Rasulullah saw. Beliau bangga dengan gelaran ‘Abu Lahab’, digelar demikian kerana wajahnya putih kemerahan. Allah menggunakan perkataan ‘Lahab’ (gejolak api) yang sama dalam ayat yang ketiga, menjanjikan neraka kepadanya.

2.   Abu Lahab amat memusuhi dakwah yang disampaikan baginda. Beliau mengecam Rasulullah apabila baginda menyampaikan Islam kepada keluarga terdekat di bukit Safa, setelah turun ayat 214 dari surah Asy-Syu’ara. Beliau juga mengganggu usaha dakwah yang baginda sampaikan kepada masyarakat, antaranya di pasar Zul Majaz. Abu Lahab dari kabilah Bani Hasyim, namun beliau bersama dengan kabilah Arab yang lain dalam memulaukan kabilahnya sendiri apabila Rasulullah enggan meninggalkan dakwah Islam.  

3.   Abu Lahab merupakan lambang musuh-musuh Islam, dalam penentangan terhadap agama ini, dan pembalasan yang mereka akan perolehi di akhirat kelak. Pada hari itu harta dan usaha mereka tidak berguna dalam menyelamatkan diri dari azab neraka yang bergejolak apinya.

4.   Isteri Abu Lahab, Ummu Jamil Arwa binti Harb, adik Abu Sufyan, turut sama dalam menyekat dakwah Islam. Allah menggelarnya ‘pembawa kayu api’ sebagai penghinaan terhadap beliau. Gelaran ini juga bermaksud bahawa beliau menyebarkan fitnah terhadap Rasulullah di kalangan masyarakat. Di samping itu beliau dikatakan memungut kayu-kayu yang berduri dan meletakkannya di jalan-jalan yang dilalui oleh Nabi.

5.   Ummu Jamil mempunyai seutas kalong dan loket yang besar dan mahal harganya. Beliau berjanji untuk menggunakan keduanya bagi membiayai permusuhan beliau dengan Rasulullah s.a.w. Dengan sebab inilah Allah s.w.t. menyiksa isteri Abu Lahab  dengan tali yang dibuat dari sabut yang dipintal yang melilit lehernya di dalam neraka nanti.

6.   Gandingan suami isteri Abu Lahab dan Ummu Jamil telah menambahkan kesesatan sesama sendiri. Islam mengajar kita untuk memilih suami dan isteri yang soleh dan solehah yang saling bantu membantu di dalam kebaikan. Namun suami atau isteri yang tidak menepati ciri tersebut tidak boleh dijadikan alasan untuk seseorang jauh daripada Allah s.w.t. Allah mencontohkan isteri Firaun (Asiah) beriman walau berada dalam rumahtangga Firaun (66:11). Begitu juga Allah mencontohkan  isteri-isteri Nabi Nuh dan Nabi Lut yang kafir walau berada di dalam rumahtangga Rasul-rasul (66:10).  

No comments:

Post a Comment